جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بنا به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، دکتر حمزه شکیب رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با اعلام خبر تشکیل «کمیته راهبردی نظارت بر عملکرد سازمان نظام مهندسی استان‌ها» از سوی شورای مرکزی اظهار داشت: یکی از وظایف اصلی رییس و شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، نظارت بر عملکرد سازمان‌های نظام مهندسی استان‌ها است. در همین راستا از ابتدای فعالیت دوره نهم شورای مرکزی تصمیم بر تشکیل این کمیته بود. ولی با توجه به مطرح شدن اولویت‌های دیگر مانند تعرفه، شناسنامه فنی و ملکی که از اهمیت حیاتی برای اعضای سازمان برخوردار بودند، تشکیل کمیته به صورت موقت از دستور کار خارج شد. خوشبختانه با تلاش‌ها و جلسات مستمری که برگزار شد از ابتدای سال 1402 کمیته راهبردی نظارت بر عملکرد سازمان نظام مهندسی استان‌ها شکل رسمی به خود گرفت و عملاً فعالیت خود را آغاز کرد.

دکتر شکیب افزود: باید به این نکته اشاره کرد که در ادوار گذشته شورای مرکزی، این کمیته به شکل‌ها و فرم‌های مختلف و بعضاً توسط رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور و گاهی نیز توسط وزارت راه و شهرسازی تشکیل شده بود؛ اما اکنون با توجه به همت اعضای شورای مرکزی، این کمیته با ساختاری جدید تشکیل شد.

ساختار کمیته راهبردی نظارت بر عملکرد سازمان نظام مهندسی استان‌ها

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور افزود: مقرر شده است یک کمیته راهبردی، فعالیت‌ها و اقدامات مربوطه را پیگیری و بررسی کنند. این کمیته شامل 3 عضو از شورای مرکزی است که فرایند انتخابات آن چندی پیش برگزار شد و طی آن مهندس هاشم‌زاده (عضو هیئت‌مدیره نظام مهندسی آذربایجان غربی)، دکتر موحدپور (عضو هیئت‌مدیره نظام مهندسی کهگیلویه و بویراحمد) و مهندس عامری (عضو هیئت‌مدیره نظام مهندسی خراسان جنوبی) منتخب شدند. هم‌چنین 3 عضو که شامل مهندس رضایی (دبیر کمیته)، مهندس جدلی و مهندس نبی‌زاده از سوی رییس سازمان انتخاب شدند.

به گفته دکتر شکیب: بر اساس تصمیم اولین جلسه (سه‌شنبه 16 خرداد 1402) نحوه کار مرور و مقرر شد تهران به‌عنوان اولین استان مورد بررسی قرار بگیرد. در این راستا طبق هم‌سنجی‌ها صورت‌گرفته، وظایف اعضای کمیته و مأموریت هر یک از آنها مشخص شده است. در این جلسه مقرر شد از شنبه 20 خرداد 1402 این کمیته در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران مستقر شود و فعالیت خود بر اساس بندهای 6 گانه را آغاز و گزارش اولیه را ظرف مدت 20 روز ارائه کند. اطلاعات موردنیاز این کمیته از رییس سازمان نظام مهندسی تهران، اعضای هیئت‌مدیره، بازرسان، شورای انتظامی و اعضای سازمان استخراج خواهد شد.

ورود به موضوع دریافتی ارکان سازمان
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور تصریح کرد: ملاک عمل این کمیته، قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، آیین‌نامه اجرایی، دستورالعمل‌ها و ضوابط وزارت راه و شهرسازی و درنهایت نظام‌نامه‌های ملاک‌ عمل خواهد بود. یکی از محورهای اصلی که قرار است در سازمان نظام مهندسی استان تهران مورد بررسی قرار گیرد، ارجاع کار در تهران بزرگ و دفاتر نمایندگی در شهرستان‌ها طی ادوار هشتم و نهم هیئت‌مدیره سازمان است. بحث بعدی، بررسی دریافتی ارکان سازمان، معاونین، مدیران و روسای دفاتر طی چند سال اخیر خواهد بود.

دکتر شکیب با اشاره به بحث ساختمان ارغوان افزود: موضوع مهمی که در دستور کار کمیته راهبردی نظارت بر عملکرد سازمان نظام مهندسی استان‌ها قرار گرفته، پرونده ساختمان ارغوان است که هم برای سازمان و هم برای اعضای سازمان اهمیت ویژه‌ای دارد چراکه این پروژه می‌بایست در اسرع وقت به بهره‌برداری برسد. اگرچه قرار بود ساختمان ارغوان در سال 1397 به بهره‌برداری برسد ولی متاسفانه این اتفاق رخ نداد و در حال حاضر در تلاش برای تسریع تکمیل این پروژه هستیم تا بتوانیم طی چندماه آینده از آن بهره‌برداری کنیم.

وی ادامه داد: موضوع دیگر، حق‌الزحمه افراد حقیقی و حقوقی است که مورد بررسی قرار خواهد گرفت. هم‌چنین دریافتی پیمانکاران مختلف ازجمله پیمانکاران پروژه ارغوان که با سازمان در ارتباط و همکاری بودند، بررسی خواهد شد.

کمیته راهبردی نظارت بر عملکرد سازمان نظام مهندسی استان‌ها با هدف اصلاح امور شکل می‌گیرد

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با اشاره به الزام‌آور بودن نظام‌نامه شورای مرکزی برای تمام استان‌ها تصریح کرد: یکی از مواردی که مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت، نحوه استخدام‌ها در سازمان است. در این راستا مواردی هم‌چون میزان استخدام کارکنان طی سنوات گذشته بررسی می‌شود و این موضوع ارزیابی خواهد شد که آیا نظام‌نامه در این استخدام‌ها رعایت شده یا خیر. بررسی خواهیم کرد که اگر از نظام‌نامه تبعیت نشده، دلیل آن چه بوده و در آینده برای جلوگیری از بروز موارد مشابه، چه راهکاری باید ارائه داد.

دکتر شکیب با اشاره به موضوع ارجاع کار افزود: این کمیته شیوه ارجاع کار در تهران را بررسی خواهد کرد که آیا افرادی در این زمینه دخالت داشته‌اند یا خیر. اگر در این زمینه نقاط ضعفی وجود دارد، به چه صورت می‌توان آن را حل کرد.

وی با اشاره به برخی از مطالب که در فضای مجازی منتشر می‌شود، اظهار داشت: موضوع پرداختی‌ها به ارکان سازمان و تطابق آن با نظام‌نامه بررسی و صحت و سقم برخی از موارد راستی‌آزمایی خواهد شد. در نهایت طبق آیین‌نامه اجرایی، گزارشی به شورای مرکزی، ارکان و اعضای سازمان و هم‌چنین دستگاه‌های نظارتی ارائه می‌شود.

به گفته دکتر شکیب: هدف اصلی تشکیل کمیته راهبردی نظارت بر عملکرد سازمان نظام مهندسی استان‌ها، اصلاح امور است و رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور طبق تکالیف قانونی و هم‌چنین بر اساس مواد 114 و 116 آیین‌نامه اجرایی می‌تواند تصمیمات مربوطه را اتخاذ و گزارش‌های نهایی را به دستگاه‌های ذی‌ربط ارجاع و حتی برای اجرای ماده 26 اعلام نظر کند.

وی ادامه داد: اصل اساسی این گزارش‌ها بر اساس مستندات خواهد بود و البته در این راه نگاه کمیته، نگاه حذفی نیست. باور داریم با حذف اتفاقات شایسته‌ای رخ نخواهد داد و می‌بایست در جهت اصلاح ساختار و اصلاح سیستم گام برداریم.

کمیته راهبردی نظارت بر عملکرد سازمان نظام مهندسی استان‌ها به نفع همه اعضای حقیقی و حقوقی سازمان است

به گفته رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور: از دید این کمیته هیچ تفاوت و تمایزی بین اعضای حقیقی و حقوقی سازمان وجود ندارد. افرادی که بتوانند برای سازمان اعتبار کسب کنند و تصویر درخور توجهی خلق کنند، ارزنده هستند. قطعاً معیار اصلی افرادی هستند که با هدف ارائه خدمات مطلوب مهندسی فعالیت می‌کنند و از این جهت حقیقی و حقوقی بودن آنها ملاک نخواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *